';

Oedeem & littekens

Lipoedeem

Lipoedeem betekent letterlijk vet- en vochtophoping. Hierbij is er sprake van een verstoring in het vetweefsel waardoor de vetcellen zich gaan vullen met vocht. Vaak wordt lipoedeem in verwarring gebracht met overgewicht en obesitas. Door de vergrote vetcellen worden de lymfevaten vaak ook aangedaan. Hierdoor is er vaak sprake van een combinatie van zowel lymfoedeem als lipoedeem.
Lipoedeem komt meestal voor op de heupen, bovenbenen en knieën maar kan ook voorkomen op de armen. Mensen met lipoedeem hebben vaak snel last van blauwe plekken en ervaren de lichaamsdelen met lipoedeem vaak als erg gevoelig.

Wat kan de huidtherapeut voor u betekenen?

De huidtherapeut kan lipoedeem middels verschillende methoden behandelen.

• Manuele lymfedrainage: dit is een massagetechniek die de lymfevaten prikkelt om meer lymfevocht af te voeren en op te nemen. Bij een combinatie van lipoedeem en lymfeoedeem kan deze techniek goed worden toegepast. Daarnaast heeft deze techniek vaak ook een pijndempende werking op het lipoedeem.
  • Kousen: bij lipoedeem is het belangrijk dat de juiste kousen worden aangemeten. De druk die de kousen geven kunnen de pijn tegengaan. Daarnaast kan het verergering van het lipoedeem tegengaan.
  • Bewegingsoefeningen: bewegingsoefeningen zijn bij lipoedeem erg belangrijk, zowel voor de pijndemping als ter voorkoming dat het erger wordt.

Littekens

Er zijn verschillende soorten littekens welke behandeld kunnen worden door de huidtherapeut.

• Normale littekens
    Een normaal litteken ontstaat na een ongeval of operatie. Om de wond te herstellen, heeft de huid bindweefsel aangemaakt. De normale littekens geven geen fysieke klachten, maar kunnen daarnaast wel als cosmetisch storend worden ondervonden.
  • Hypertrofische littekens
    Een litteken wordt “hypertrofsich” genoemd wanneer deze verheven is. Vaak zijn deze littekens rood van kleur, dik en stug. Ze komen boven de huid uit en kunnen klachten geven als jeuk en pijn. Deze littekens beperken zich tot de oorspronkelijke wondrand.
  • Keloïd littekens
    Een keloïd litteken is een goedaardig gezwel van littekenweefsel. Bij deze vorm breidt het littekenweefsel zich uit tot buiten de wondranden. Het litteken is vaak rood tot fel-paars. Keloïd littekens dienen te worden behandeld door een dermatoloog.
  • Atrofische littekens
    Een litteken wordt “atrofisch” genoemd wanneer deze ingezonken in de huid liggen. Er is onvoldoende bindweefsel aangemaakt door de huid waardoor het litteken bestaat uit een zeer dun laagje littekenweefsel.
  • Acné littekens
    Acné littekens kunnen wat dieper in de huid liggen. Dit is afhankelijk van de ernst van de acné. Vaak zien ze eruit als kleine diepe putjes in de huid.

Wat kan de huidtherapeut voor u betekenen?

Littekens kunnen bewegingen beperken of pijn veroorzaken. Dit komt vaak doordat ze gaan irriteren, vast gaan zitten, trekken of dik worden. De huidtherapeut kan diverse methoden toepassen om littekens te behandelen.

• Littekenmassage. Door middel van littekenmassage worden de littekens soepeler en losser gemaakt waardoor ze minder klachten zullen geven. Daarnaast zal de doorbloeding in het litteken worden verbeterd middels de massage waardoor hij minder zal gaan opvallen. Belangrijk om te weten is dat het litteken hierdoor nooit geheel zal verdwijnen!
    Afhankelijk van een aantal factoren zoals de ernst en oorzaak van het litteken, zullen er meerdere behandelingen nodig zijn.
  • Lymfetape. Door het aanbrengen van speciale tape wordt het litteken soepeler en vlakker gemaakt. Hierdoor zullen klachten zoals pijn en irritatie afnemen.
  • Microneedling. Microneedling zorgt ervoor dat de huid zichzelf sneller zal vernieuwen en herstellen. Doordat het microneedling apparaat erg klein is (grootte van een pen), kan hiermee erg nauwkeurig worden gewerkt bij kleinere littekens.
  • Chemische peelings. Met behulp van chemische peelings wordt de huid gestimuleerd om sneller nieuwe cellen aan te maken. Dit gebeurd doordat de dode huidcellen worden verweekt waardoor de huid sneller afschilfert. Naast dat de huid sneller nieuwe cellen aanmaakt, wordt middels de peelings ook de aanmaak van collageen en elastine gestimuleerd. De huid zal hierdoor soepeler en gladder tonen.
  • Lasertherapie. Middels een gefractioneerde laser zullen diverse kleine gaatjes in de huid worden gemaakt. Hierdoor wordt de huid gestimuleerd om zich te vernieuwen waardoor littekens langzaam zullen verdwijnen.

Lymfoedeem

Lymfoedeem wordt gekenmerkt door een verstoring in het lymfestelsel. Hierdoor wordt de afvoer van eiwitrijk lymfevocht beperkt waardoor er een ophoping van vocht achterblijft tussen de weefsels. Deze ophoping van vocht wordt ook wel lymfoedeem genoemd.
Er zijn twee verschillende vormen van lymfoedeem met elk zijn eigen oorzaken:

• Primair lymfoedeem. Hierbij is er vanaf de geboorte al een afwijking in de aanleg van het lymfesysteem aanwezig. Er kunnen bijvoorbeeld minder lymfebanen zijn ontwikkeld of deze functioneren niet naar behoren. Deze klachten hoeven niet direct zichtbaar te zijn maar kunnen zich ook later toonbaar maken na bijvoorbeeld een trauma of ontsteking.
  • Secundair lymfoedeem. Hierbij is het lymfesysteem beschadigd door een ongeluk, operatie of medische behandeling. Een voorbeeld hiervan is wanneer er na borstkanker lymfeklieren vanuit de oksel worden verwijderd. Het lymfevocht kan hierdoor minder goed worden afgevoerd waardoor de arm dikker kan worden.

Wat kan de huidtherapeut voor u betekenen?

De huidtherapeut kan lymfoedeem middels verschillende methoden behandelen.

• Manuele lymfedrainage: dit is een massagetechniek die de lymfevaten prikkelt om meer lymfevocht af te voeren en op te nemen. Daarnaast kunnen harde plekken (fibrose) ook los gemasseerd worden.
  • Lymphapress: dit is een hulpmiddel dat vaak wordt gebruikt tijdens de manuele lymfedrainage. Door middel van luchtdruk wordt het vocht verplaatst uit het lichaamsdeel.
    Bewegingsoefeningen: met behulp van bewegingsoefeningen wordt u zelf aangeleerd hoe u thuis aan de gang kunt om het lymfoedeem zoveel mogelijk te verminderen.
  • Lymfetaping: met behulp van tape kan ervoor worden gezorgd dat het lymfevocht beter wordt afgevoerd. Daarnaast kunnen ook eventuele littekens soepeler worden gemaakt met de tape.
  • Kousen: wanneer het lymfeoedeem voldoende is afgenomen zullen er kousen worden aangemeten. Deze zorgen ervoor dat het vocht niet terug kan komen.