';
side-area-logo

Acnétherapie

Acné is een veelvoorkomende aandoening waarbij de talgkliertjes verstopt of ontstoken zijn. Het komt vooral voor tussen de leeftijden 15 tot 25 jaar, maar kan daarnaast ook op andere leeftijden voorkomen. Acné wordt meestal gezien in het gezicht, op de rug of op de borst.

Waar acné nou precies vandaan komt is nog onbekend. Wel is het duidelijk dat acné vaak ontstaat door een combinatie van verschillende factoren die elkaar onderling weer kunnen versterken. Hierdoor kan de acné ook weer verergeren. De 4 belangrijkste factoren zijn:

• Een verhoogde talgproductie
  • Een verstoord verhoorningsproces oftewel een dikke huid
  • De aanwezigheid van bepaalde bacteriën op de huid zoals de propioni acnes bacterie
  • Hormonale veranderingen

Naast bovenstaande zijn er ook nog andere factoren die een rol kunnen spelen bij het ontstaan en/of verergeren van de acné. Voorbeelden hiervan zijn erfelijkheid, diverse geneesmiddelen, allergieën, roken, slechte hygiëne en bepaalde voedingsmiddelen.

Wat kan de huidtherapeut voor u betekenen?

De huidtherapeut kan de acné behandelen middels verschillende behandelmethodes. Daarnaast kan de huidtherapeut adviezen meegeven voor thuis voor een nog beter resultaat.
De volgende behandelingen kunnen door de huidtherapeut worden uitgevoerd:

• Dieptereiniging van de huid. Hierbij wordt de huid gereinigd en worden verstopte poriën/puistjes ingeprikt en uitgedrukt. Door dit regelmatig te doen wordt het ontstaan van nieuwe ontstekingen en zo ook het ontstaan van littekens voorkomen.
  • Peeling. de huidtherapeut werkt met verschillende peelings die elk weer een ander doel hebben. Een peeling zorgt ervoor dat de dode, losse huidcellen worden verwijderd. Hierdoor zal de huid dunner worden en zullen de poriën dus minder snel verstopt raken. Middels een kuur zal de acné een stuk rustiger worden en daarnaast minder snel terugkomen.
  • Producten. wij werken met speciale producten die de huid rustiger maken en acné tegengaat. Door ook thuis aan de slag te gaan met bepaalde producten, zal dit het resultaat alleen maar bevorderen.

Wat kunt u thuis nog doen?

• Was de huid met lauw water en met de voor u geselecteerde reiniging. Dep de huid vervolgens droog met een schone handdoek, schuren kan de acné verergeren.
  • Verwissel regelmatig uw kussensloop.
  • Gebruik bij voorkeur make-up op waterbasis en verwijder de make-up elke avond weer met een milde reiniger.
  • Gebruik producten die zijn uitgekozen voor uw huid.
  • Gebruik een sunblock. De zon kan in het begin vaak een gunstig effect hebben op acné doordat het de talg dunner maakt en bacterieremmend werkt. Echter zorgt de zon er na een tijdje voor dat de huid zich gaat beschermen tegen de UV-straling en hierdoor dikker wordt waardoor juist makkelijker ontstekingen ontstaan. Daarnaast kunnen pigmentvlekjes ontstaan en worden verergert door de zon.
  • Zorg voor gezonde voeding.
  • Vermijd het zelf uitknijpen of het krabben aan puistjes. Dit kan leiden tot ontstekingen en uiteindelijk littekens.